TEGNINGEN FØR KOSTUMET

MARIANNE NILSSONS KOSTUMETEGNINGER I TEATRET VED SORTE HESTS FOYERE 

9.JANUAR 2019- 30.MARTS 2019

FERNISERING 20.FEBRUAR.2019 KL.16-18


I
TEATRET
VED SORTE HESTS FOYER

OM KOSTUMETEGNINGER
En kostumetegning er skræddernes arbejdstegning, og med deres ekspertviden fortsættes arbejdet med at fremkalde kostumet, som skuespilleren bærer på scenen.
Når skrædderne har fået tegningen, begynder deres arbejde med at sy dragten. Scenografen beslutter om f.eks. snit og sømme skal ses. Ofte skal det også præpareres eller patineres, for ikke at se nyt ud. Nogen gange indfarver man alle de stykker stof, som bruges, så farverne kan blive fine sammen. Det kan tage op til 3 uger at sy en dragt, alt efter hvor kompliceret det er. Gennem arbejdet er skuespilleren til kostumeprøver med skrædder og scenograf, hvor detaljer udredes, inden kostumet er klar til premieren.

Værkerne er alle smukt indrammede til priser fra 1.700 kr.

OM MARIANNE NILSSONS TANKER OG ARBEJDSMETODE

 

Ideen er det hele.

For at finde den ide, starter jeg med at tegne drømmende, ustruktureret og ikke særlig interessant for andre end mig selv, små mærkelige skitser, som er starten på former…begyndende fokus, jeg har meget modstand og er meget kritisk over for mine tanker, jeg har et nærmest had/ kærligheds forhold til den proces, som også er mit drive.

Jeg har arbejdet professionelt som scenograf siden 1992, er uddannet fra Statens Teaterskole som scenograf, min bagage er mine mange produktioner og det koncentrerede arbejde med teater. Kunstnerisk har jeg brugt mange år på at rendyrke min egen stil. Der er blevet skrevet om mig, at jeg har min “egen syrede poesi”,  – det udtryk synes jeg er ret fint og tråd med hvad jeg ofte leder efter i de visuelle universer jeg skaber.

Når jeg tegner skal alt ligge på en bestemt måde, sådan som jeg nu synes det er en fin orden, jeg hører podcast, og jeg tegner derudaf, meget bliver kasseret, bruger meget tid på at blande farver, det rigtige papirvalg,  få figurerne til at “stå godt” på papiret.

Min radar indstilles på at søge muligheder for svar. Og jeg fokuserer på at se figurerne jeg tegner i rigtig størrelse i  3D og drejer dem rundt i mit hoved.

Manuskriptet er mit udgangspunkt, rigtig mange svar ligger i teksten. Jeg læser den højt for mig selv og støder jeg f ex på ordet måne mange gange, er jeg klar over at det skal bruges/omsættes og være med på en eller anden måde. Det kan blive til en farve, noget lys, en rekvisit eller…

Jeg arbejder mig fra det yderste af en spiralring ind til det centrum den ender i, der ligger for mig ideen.

Det kan være en lille ting der får mig til at tilte og tænke der ligger det, det er det jeg må afsøge nærmere.

Det kan være jeg ser en pige hos bageren, der har snøret sine snørebånd på en vildt fed måde, – eller en mand i Fakta, der lader sit lange tørklæde slæbe efter sig på gulvet ubevidst. Jeg optager alle disse input fra min dagligdag og bruger dem.

Jeg kan slå helt fra og kun tænke med fokus på det projekt jeg arbejder på (bare spørg min familie), jeg går lange ture i naturen, hvor jeg romantisk kan drømme lidt over forgængeligheden, over tuer og græstotter og deres skift i farve gennem årstiderne. Jeg kan svime over de smukt tilpassede farver hos dyr og træer, – smukke dage med frost og interesserer mig meget for den slags farvekoder.

Arkitektur, design og historie er andre store kilder til inspiration. Et fint formet gelænder kan blive til starten på et spændende koncept.

Jeg er altid optaget af at samle ideer – det er min livsstil. Jeg samler forråd, ved at se på den omgivende verden. Uanset om jeg er hos købmanden eller på rejse.

NYHEDER //TEGNINGEN FØR KOSTUMET

Søg